Makalah Sistem Sosial dalam Islam
SISTEM NILAI DALAM ISLAM
Islam tidak terlalu menekan bentuk sesuatu
pemerintahan, apa yang diutamakan ialah prinsip-prinsip
dan nilai-nilai dasar.
Nilai-nilai Dasar itu mencakup:
- Nilai Moral – Spritual (Akhlak)
- Persamaan
- Keadilan dsb.
Penekanan nilai ini amat penting kerana adanya
nilai-nilai Islam yang baik, maka manusia akan menjadi lebih unggul dan boleh
dibedakan daripada hewan yang tidak berakal dan bernaluri. Allah mengutus nabi
Muhammad s.a.w. yang mempunyai akhlak yang terpuji agar menjadi contoh kepada
manusia.
” Dan sesungguhnya kamu (Muhammad) benar-benar berbudi pekerti yang agung”. ((Al-Quran :4)
” Dan sesungguhnya kamu (Muhammad) benar-benar berbudi pekerti yang agung”. ((Al-Quran :4)
Nilai-nilai Islam yang dipupuk bukan untuk
masyarakat Islam saja tetapi juga untuk sekelian makluk yang mengetahui diri mereka manusia.
Sehingga nilai-nilai ini mendasari intitiusi-intitiusi yang
berada di negara-negara Islam, hingga kini.
Ini disebut di dalam
Al-Quran :
” Dan hendaklah ada diantara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar”.
” Dan hendaklah ada diantara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar”.
Walaupun ungkapan ayat tersebut ringkas namun nilai
yang baik dan dan tersirat itu adalah untuk keselamatan agama, jasmani, jiwa, keturunan dan
sebagainya.
Oleh karena itu persekitaran yang didiami oleh
seseorang individu itu perlulah dipimpin dan diarahkan oleh nilai-nilai dan
cirri-ciri yang baik, agar masyarakat dapat sama-sama berganding dalam semua
aspek kehidupan. Nilai-nilai inilah yang merupakan faktor penting dalam
menunjangi kekuatan masyarakat dan negara.
SISTEM POLITIK DAN SISTEM PEMELIHARAAN ISLAM
Perkataan politik berasal dari perkataan latin Polis bermakna penjaga atau
juga dikatakan sebagai mempelajari tentang negara.
Politik dalam bahasa arab pula disebut sebagai as-siyasah yang bermakna kewajipan menangani sesuatu masalah yang mendatang. Biasanya orang yang terlibat dalam mengatur atau menangani urusan politik adalah pemimpin politik atau ahli politik.
Politik dalam bahasa arab pula disebut sebagai as-siyasah yang bermakna kewajipan menangani sesuatu masalah yang mendatang. Biasanya orang yang terlibat dalam mengatur atau menangani urusan politik adalah pemimpin politik atau ahli politik.
Politik
adalah perkara asas dalam pemerintahan sesebuah kerajaan dan ia tidak boleh
dipisahkan dari Islam. Sebagaimana dalan Al-Quran disebutkan :
” …….hendaklah ada dikalangan kamu satu umat yang meyeru kepada kebaikan (menyuruh kepada makruf) dan melarang dari kemungkaran sementara kamu beriman kepada Allah”.
Apa yang dilihat sekarang ini ramai kalangan pemimpin sesebuah kerajaan terkeliru tentang konsep politik menurut syariat Islam. Golongan ini adalah golongan secular yang terpengaruh dengan budaya yang terpisah dari syariat. Bagi mereka politik harus terpisah dari Islam dan tiada hubung-kait antara keduanya.
Politik menurut perspektif Islam pula bukanlah sesuatu yang bersifat static, jumud dan tertutup rapat. Ia menjadikan syariat sebagai pangkal atau asas utamanya, bersandar kepadanya dan mengaplikasikannya dalam kehidupan manusia. Dengan kata lain ia bersifat dinamik berkembang bersama perkembangan masyarakat yang sentiasa diperbaharui bersama pembaharuan pemikiran terbuka untuk ijtihad sesuai dengan kehendak sesuatu zaman.
” …….hendaklah ada dikalangan kamu satu umat yang meyeru kepada kebaikan (menyuruh kepada makruf) dan melarang dari kemungkaran sementara kamu beriman kepada Allah”.
Apa yang dilihat sekarang ini ramai kalangan pemimpin sesebuah kerajaan terkeliru tentang konsep politik menurut syariat Islam. Golongan ini adalah golongan secular yang terpengaruh dengan budaya yang terpisah dari syariat. Bagi mereka politik harus terpisah dari Islam dan tiada hubung-kait antara keduanya.
Politik menurut perspektif Islam pula bukanlah sesuatu yang bersifat static, jumud dan tertutup rapat. Ia menjadikan syariat sebagai pangkal atau asas utamanya, bersandar kepadanya dan mengaplikasikannya dalam kehidupan manusia. Dengan kata lain ia bersifat dinamik berkembang bersama perkembangan masyarakat yang sentiasa diperbaharui bersama pembaharuan pemikiran terbuka untuk ijtihad sesuai dengan kehendak sesuatu zaman.
1.
KONSEP POLITIK ISLAM
· Islam merupakan
system yang tersusun dan mempunyai prinsip-prinsip yang tetap. Bagi Al-Maududi
seorang tokoh terkenal gerakan Islam di Pakistan terdapat tiga prinsip politik
dalam Islam iaitu Tauhid, Risalah dan Khilafah.
o Tauhid memberi maksud mempercayai
Allah s.w.t. bahawa tuhan yang satu (esa), dan layak disembah. Allah yang
mencipta semua kejadian dan menentukan nilai-nilai serta meletakkan ukuran
(Qadar).
o Risalah, Allah telah
memberikan risalah kepada nabi-nabi dan rasul-rasul melalui wahyu untuk
mengajak manusia mentauhidkan Allah, supaya mereka beriman kepada Allah.
o Khilafah adalah bermaksuh tunduk,
sembah ataupun taat. Dalam surah Al-Dzariyat ayat 56, “ Dan tidak aku (Allah)
menciptakan jin dan manusia melainkan supaya menyembah –KU”.
Pembentukan negara Islam berasaskan Institusi Khilafah mesti diwujudkan. Islam tidak menetapkan cara dan bentuk perlaksanaan dalam politik Islam.
Apa yang wajar dilakukan ialah melihat ciri-ciri politik Islam yang sesuai seperti Khilafah, Syura dan Bai’ah yang seharusnya menjadi panduan dan pedoman dalam menerajui kerajaan yang diwujudkan.
Pemimpin perlu jelas akan matlamat mereka melaksanakan perjuangan menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebathilan dalam masyarakat dan juga negara berlandaskan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
2.
INSTITUSI KHILAFAH
-
Khilafah bermaksud tunduk, sembah ataupun taat.
- Khalifah bermaksud orang yang bertanggungjawab menjadi ketua negara.
- Institusi khilafah zaman Rasulullah bukan seperti intitusi biasa kerana ia berbeDa dengan Daulah. Terdapat empat keadaan penting dalam institusi Khilafah zaman Rasulullah iaitu :
- Khalifah bermaksud orang yang bertanggungjawab menjadi ketua negara.
- Institusi khilafah zaman Rasulullah bukan seperti intitusi biasa kerana ia berbeDa dengan Daulah. Terdapat empat keadaan penting dalam institusi Khilafah zaman Rasulullah iaitu :
o Kuasa mutlak adalah
Allah s.w.t.
o Manusia hanya
pentadbir di muka bumi sahaja.
o Pentadbiran
undang-undang yang dijalankan hendaklah berdasarkan undang-undang yang
ditetapkan oleh Allah.
o Dalam menjalankan
undang-undang Allah, manusia perlu memenuhi matlamat dan objektif yang telah
ditetapkan.
Institusi Khilafah penting
kerana ia adalah ketua kepada negara dan tertakluk dengan peraturan yang
ditetapkan oleh Al-Quran dan Hadis.
Institusi Khilafah juga merupakan simbol kepada agama Islam. Oleh itu khalifah bukan sekadar menjadi ketua malahan menjadi Imam kepada sembahyang lima waktu.
Khilafah juga merupakan simbol keamanan dan kestabilan negara. Khalifah merupakan hakim dalam mahkamah kerana ia merupakan orang yang paling dipercayai yang seharusnya memainkan peranan penting dalam membuat keputusan undang-undang.
Institusi Khilafah juga merupakan simbol kepada agama Islam. Oleh itu khalifah bukan sekadar menjadi ketua malahan menjadi Imam kepada sembahyang lima waktu.
Khilafah juga merupakan simbol keamanan dan kestabilan negara. Khalifah merupakan hakim dalam mahkamah kerana ia merupakan orang yang paling dipercayai yang seharusnya memainkan peranan penting dalam membuat keputusan undang-undang.
CIRI-CIRI
POLITIK ISLAM
PERLANTIKAN KHALIFAH
Terdapat tiga bentuk pemilihan atau
perlantikan khalifah Islam, semasa zaman Khulafa Al-Rasyidin.
o Perlantikan Khalifah
Abu Bakar selepas kewafatan Rasulullah adalah daripada persetujuan umum di
khalayak ramai dan semua orang-orang Islam telah memberi Bai’ah kepadanya.
o Perlantikan Khalifah
Umar bukan daripada persetujuan orang ramai tetapi merupakan lantikan daripada
Khalifah Abu Bakar sendiri. Perlantikan demikian bertujuan untuk mengelakkan
perselisihan di kalangan masyarakat Islam sesama sendiri.
o Perlantikan khalifah
Uthman selepas Khalifah Umar dilakukan dengan cara mesyuarat.
MAJLIS SYURA
ATAU MAJLIS PENASIHAT
Majlis syura atau majlis penasihat
kepada pemimpin negara. Segala keputusan ketua negara harus mendapat
persetujuan Majlis Syura, pemerintah tidak boleh sewenang-wenang membuat
keputusan. Rusulullah telah mengikut Sistem Syura seperti mana yang telah
diperintahkan oleh Allah.
“ …..dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu”. ( surah Ali Imran ayat 159)
”…...dan bagi orang yang menerima seruan tuhannya dan mendirikan solat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarat antara mereka….”
(surah Al-Syura ayat 38).
“ …..dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu”. ( surah Ali Imran ayat 159)
”…...dan bagi orang yang menerima seruan tuhannya dan mendirikan solat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarat antara mereka….”
(surah Al-Syura ayat 38).
Di dalam pentadbiran Islam,
khalifah mestilah merujuk kepada Al-Quran jika terdapat permasalahan yang
berlaku dan kemudian merujuk pula kepada sunnah.
Sekiranya tidak dapat mencari jalan penyelesaian, maka harus merujuk kepada Majlis Syura (termasuk hakim-hakim)untuk mencari jalan penyelesaian. Biasanya keputusan ditentukan oleh Ijma’ (persepakatan semua ahli Syura).
Jika ketiga-tiga kaedah ini tidak berjaya mereka boleh melakukan ijtihad yang berdasarkan Al-Quran dan sunnah.jika mereka tidak mendapat jalan pernyelesaian. Selanjutnya.
Sekiranya tidak dapat mencari jalan penyelesaian, maka harus merujuk kepada Majlis Syura (termasuk hakim-hakim)untuk mencari jalan penyelesaian. Biasanya keputusan ditentukan oleh Ijma’ (persepakatan semua ahli Syura).
Jika ketiga-tiga kaedah ini tidak berjaya mereka boleh melakukan ijtihad yang berdasarkan Al-Quran dan sunnah.jika mereka tidak mendapat jalan pernyelesaian. Selanjutnya.
BAI’AH
Perkataan
bai’ah berasal daripada perkataan ba’a yang bermaksud menjual. Syarat
sah berjual beli ialah akad. Kedua-dua belah pihak iaitu penjual dan pembeli
mestilah berakad sebelum berjual beli.
Bai’ah khalifah ialah seperti berjual beli, khalifah sebagai pembeli manakala rakyat sebagai penjual. Membai’ah seorang khalifah bermaksud memberi kepercayaan kepada seseorang khalifah untuk memimpin negara.
Seseorang khalifah mestilah berazam untuk menunaikan tanggungjawab memimpin, dan mempunyai keperibadian yang mulia.
Bai’ah khalifah ialah seperti berjual beli, khalifah sebagai pembeli manakala rakyat sebagai penjual. Membai’ah seorang khalifah bermaksud memberi kepercayaan kepada seseorang khalifah untuk memimpin negara.
Seseorang khalifah mestilah berazam untuk menunaikan tanggungjawab memimpin, dan mempunyai keperibadian yang mulia.
EKONOMI DALAM ISLAM
Dalam perannya
sebagai pegangan hidup Islam juga tidak luput dari permasalahan ekonomi yang
menjadi sumber kehidupan manusia, oleh karena itu Islam tidak menyekat umatnya
untuk menjalankan perniagaan/perdagangan (baca: menjalankan proses ekonomi)
selagi ia tidakmengabaikan dengan prinsip dan syariat Islam.
Dan di antara ciri-ciri ekonomi Islam ialah :
Dan di antara ciri-ciri ekonomi Islam ialah :
·
Berlandaskan Al-Quran dan Sunnah.
·
Mengeluarkan zakat perniagaan.
·
Menjaga kebajikan semua pihak.
·
Tidak mengamalkan nilai negatif (riba, zalim, menipu)
·
Segala usaha yang dijalankan dikira ibadat dan keuntungan
yang diperoleh dianggap sebagai nikmat.
Rasulullah
s.a.w. pernah bersabda bahawa 9/10 daripada rezeki adalah dengan berniaga. Antara
aspek yang terlibat dalam perlaksanaan ekonomi Islam ialah Intitusi Baitul Mal
dan cabangnya.
KESIMPULAN
Islam memang agama
yang mengatur seluruh aspek kehidupan walaupun itu hanya mencakup nilai-nilai
dan prinsip-prinsip dasar saja. Tapi itu menunjukkan bahwa Islam juga agama
yang bersifat dinamis dan tidak rigid.
Pengaturan sistem
sosial dalam Islam tidak hanya mencakup sattu aspek saja, tapi juga mencakup
seluruh aspek kehidupan manusia, mulai dari aspek moral, nilai dan perilaku,
aspek politik maupun aspek ekonomi.
Oleh
karena itu, sebenarnya wajar kalau seandainya Islam diidealkan sebagai sebuah
negara, karena di dalam ajaran Islam itu sudah tercakup mengenai segala
struktur maupun sistem sosial yang mengatur kehidupan manusia. Dan tepat sekali
seperti apa yang telah dikatakan Dr. V. Fitzgerald: "Islam bukanlah semata
agama (a religion), namun ia juga merupakan sebuah sistem politik (a political
system). Meskipun pada dekade-dekade terakhir ada beberapa kalangan dari umat
Islam, yang mengklaim diri mereka sebagai kalangan 'modernis', yang berusaha
memisahkan kedua sisi itu, namun seluruh gugusan pemikiran Islam dibangun di
atas fundamental bahwa kedua sisi itu saling bergandengan dengan selaras, yang
tidak dapat dapat dipisahkan satu sama lain".
DAFTAR PUSTAKA
·
Abdalla,
Ulil-Abshar. Muhammad: Nabi dan Politikus. Dalam WWW. Islamlib.com.
04-05- 2004
·
Anwar, Minda.
Islam dan Demokrasi. Dalam Harian Media Indonesia, 13 Januari 2003.
·
Ayyoub,
Mahmoud M. The Crisis Of Muslim History. Penrj. Munir A. Mu’in. Mizan:
Bandung, 2004
·
Departemen Agama RI, Al
Qur’an dan Terjemahanya. Toha
Putra: Semarang ,
1989.
·
Dhiauddin,
Dr. Rais. Teori Politik Islam, Penrj. Abdul Hayyi al Kattany. GIP:
Bandung, 2003.
·
Elizabeth K. Notingham, Agama dan Masyarakat: Suatu Pengantar
Sosiologi Agama. Raja Grafindo: Jakarta ,
1996.
0 Response to "Makalah Sistem Sosial dalam Islam"
Post a Comment